Thursday, September 09, 2004

Een mooi geheim in Sant Gervasi, La Taula

Restaurant:
La Taula
Adres:
Sant Marius, Barcelona
Wat krijg ik daar te eten?
Catalaans, en hier en daar een klein vleugje Roemeens
Wat is er bijzonder?
De sublieme service van Francisco en zijn trouwe compaan, en het verrassingsmenu

Lange tijd heb ik getwijfeld. Moet ik een van mijn Barcolenese favorietjes wel online zetten? Hoeveel landgenoten wil ik in dat achteraf straatje eigenlijk tegenkomen? Van de andere kant, als ik iemand klandizie gun dan is het wel Francisco.

Vooruit dan maar! Op twee voorwaardes! Waarschuw me wanneer je gaat zodat ik thuisblijf én doe verder Francisco de groeten van Michel.

Francisco was vroeger verantwoordelijk voor het restaurant van het Hilton. Zeg maar in de tijd dat die restaurants nog garant stonden voor luxe, vriendelijke en traditioneel opgeleide bediening.
Nu drijft hij al anderhalf decenium het kleine en persoonlijke La Taula.

De eerste keer dat wij daar naar binnen stapten, zo rond een uur of 9.30, was het volledig leeg, de klassieke muziek zwelde op en ik kreeg een hand van de gastheer. Mijn god, ik dacht dat ik het niet zou kunnen betalen!

Dat viel mee! 18 miezerige Euro'tjes voor een verassingsmenu bestaande uit een voorgerecht, een visgerecht, een vleesgerecht, een toetje en een fles heerlijke Rioja of cava.! Hmm.... waar gaat dat nog voor die prijs? Uiteraard vulde de kleine zaak zich volledig zo rond een uur of 10. Welke idioot gaat dan ook in Spanje voor tienen eten?

Het menu bestaat over het algemeen uit klassiekers... Bacalao a la Llauna, een mooi stuk kalfsvlees met een wijnsaus, profiteroles toe. Inmiddels, kom ik er reeds een jaar of 2 en het verassingsmenu blijft verrassen, de wijn smaakt nog heerlijk en Francisco weet inmiddels waar ik van hou.

Een huiskamer eerste klas, maar... shhh..... niet doorvertellen hoor!




0 Comments:

Post a Comment

<< Home