Thursday, October 21, 2004

La Bella Napoli, daar waar de Barcelonese Italianen eten...

Restaurant: La Bella Napoli
Adres: c/Margarit, 14, Tel: 93 442 5056
Bijzonder: Echte verse pasta, pizza zonder plens 'Hollandse saus'

Jazeker, eindelijk was het zover. Marco, een Italiaanse vriend, nam ons mee naar de plek waar Italianen in Barcelona Italiaans eten. Gezien het feit dat ik groot liefhebber van de echte Italiaanse keuken ben (Osso buco'tje hier, Radichio'tje daar..) waren mijn verwachtingen groot.

La Bella Napoli is gevestigd in Poble Sec, de één houdt van die wijk, de ander vind het er 's avonds vreselijk. Maar ik zal je de locale discussie over de veiligheid van de Parallel besparen. Wij blijven tot de kern. Er zijn gewoon een paar hele goede restaurants en bars in Poble Sec.

Zo ook La Bella Napoli. Nou ja, euh de inrichting is euh... nou laten we zeggen authentiek Italiaans.... best veel licht, een Pizza oven, wat oude Italiaanse foto's aan de muur, maar niet echt om over naar huis te schrijven. Wel volledig nieuw overigens, het schijnt in omvang verdubbeld te zijn. Desalnietemin zijn de rijen wachtenden nog steeds niet weg te werken.

Tja en de bediening is euh... nou laten we zeggen ook erg authentiek Italiaans.... Schreeuwerige, opgeschoten Italiaanse jonge mannen, die zichtbaar opgewonden werden van onze beeldschone tafelgenotes. De ene flauwe grap na de andere, veel aandacht trekkerij, uiteraard veel onderling Italiaans machogeklop op de schouders van vriend Marco.

En zult u na een bezoekje zeggen, de muziek, tja die is euh... nou laten we zeggen ook erg authentiek Italiaans. Gladde Italopop, maar gelukkig wordt die muziek bij het volstromen van het restaurant volledig overstemd. Rond de klok van half tien is het restaurant afgeladen vol en hoor je slechts harde vrolijke stemmen van blije eters en de continue roepende bediening.

Maar daarmee komen we wel aan de kern van dit betoog. Inrichting en bediening mogen dan misschien niet helemaal naar wens zijn maar het eten.... wow het eten is goed!

Onder het kopje antipasti vind je onder andere een mooie verse mozzarella omringd met zeer verfijnde en flinterdunne Italiaanse vleeswaren. Een lekker warm broodje van pizzabodem meel erbij, helemaal af.

Vervolgens kies je uit een ruim assortiment verse pasta. Eigenlijk is die verse pasta de reden om naar La Bella Napoli te gaan. Mijn lieve vriendin is altijd kritisch op de basismaterialen rijst en pasta. Vermoedelijk is dat ingegeven door het feit dat rijst en pasta ook in de haar zo vertrouwde Chinese keuken in een andere vorm terugkomt. En als het niet met zorg bereid is, nou dan hoor je dat. Nu hoorden wij niets en zagen wij een gelukzalige glimlach op haar zachte gezicht. Goed, dat moeten we proberen dus.
Ik at wat van haar pasta en was blij met de mooie textuur, prima op beet, vermoedelijk harde tarwe erin. Lekkere zeevruchtjes, prima paddestoelen... hmm... lekker.

Daarna kwamen de pizza's. En dat zijn pizza's zoals pizza's moeten zijn. Niet van die verbasterde plakken slecht meel met hele ladingen saus erover zoals je dat in de Pizza Hut of in de gemiddelde pizzeria vindt. Neen, mijn beste lezer, deze pizza's hebben de juiste bodem en zijn met mate belegd zodat je de kwaliteitsingrediënten nog proeft. Zo ook Pizza Sofia Loren. Hoewel de naamgeefster al een dagje ouder is (heeft ze de tachtig al bereikt?), mag ik haar nog graag zien. En ook de naar haar genoemde pizza mag er zijn, knapperig verse rucula, heerlijke stukken parmasaan, exquise gedroogde vleeswaren, beetje bijtende olie erover... yeah... af.

Nog een toetje mijn beste lezer? Voor u doe ik alles, ik heb voor u mijn volle buik nog verder afgevuld met een zwaar dessert. Ja natuurlijk hebben ze ijs en tiramisu. Maar neen, mijn beste lezer, ze hebben ook wat anders, Baba di Napoli, euh.. vrij vertaald Napolitaanse cake met een flinke plens drank er door heen. Ach, best aardig, weer eens een ander toetje. Die Sisciliaanse taart, waar ik de naam van vergeten ben, is mij te zoet. Maar voor zoetekouwen moet die toch hemels zijn.

Tenslotte koffie, tja.. daar hoef je natuurlijk in een gemiddeld Italiaans restaurant niet over te klagen.

Hmm... ik vergeet bijna nog iets, de wijnkaart is grappig! U kent ongetwijfeld die vrolijk bedrukte ijskaarten met plaatjes, van Ola of zo, meestal gebruikt door weinig creatieve strandpaviljoens. De wijnkaart van La Bella Napoli ziet er ook zo uit. Allerlei goedkoop ogende plaatjes van verschillende wijnen, een sommelier zou van deze weinig eerbiedige presentatie schrikken. Er staan flesjes van 6,50 Euro direct naast flessen van een euro of 70. Redelijk idioot. Wij dronken overigens de huiswijn. Ik ben even vergeten wat het nou precies was, maar in ieder geval was er niets mee aan de hand. Prima wijn dus.

Wel reserveren, anders wordt het hongeren.

Smikkel smakelijk,
Smullende Michel







0 Comments:

Post a Comment

<< Home